Alien Days

fredag den 3. maj 2013

MGMT, bandet bag 2008's feel-good-hit of the summer Time To Pretend, har efter lang tids tærsken langhalm endelig sendt deres nye single på gaden. Den har floreret i kamera-telefon-udgave på YouTube længe efterhånden, men for en uges tid siden kom studie-versionen endelig ud!
De første gange jeg hørte den må jeg erkende at den ikke helt kom ind under huden på mig, men med et par gennemlytninger i bagagen tager jeg mine ord til mig. Det er en behagelig, moderne pop-sang med throwbacks til '70erne, men uden at det er cheesy. Jeg kunne forestille mig at det er en herlig sang at ryge en pind til, ikke at det er noget jeg nogensinde har gjort, hvad tror du om mig. 

Jeg var én af de få der holdt lige så meget af Congratulations, deres meget lidt successfulde andet udspil, som jeg var for Oracular Spectacular, deres første album. Hvor Oracular Spectacular var fuld af skinnende, farverige popsange der ledte tankerne hen til strandfester ved midnat og tømmermandsplagede sommermorgener, var Congratulations en langt mere udfordrende plade. Den krævede din koncentration, dit ubehag og din velvilje til at underligge dig noget ubehageligt indtil det bliver behageligt. An acquired taste, as they say in the States. Pladen blev haglet ned af kritikere, og de fleste fans faldt også fra i processen, mens de fik nogle få nye, derfor glæder jeg mig til at se hvad folk vil sige til det nye album, der ifølge bandet selv bliver selvtitlet. 

At dømme umiddelbart ud fra Alien Days tror jeg dette bliver deres mest interessante udspil hidtil. Oracular Spectacular var en samling popsange bandet skrev mens de gik i college. Congratulations virkede lidt som et obsternasigt modsvar til den modtagelse albummet havde fået; et forglemmeligt sommeralbum for college-aged stenere. Det pis gad de satan jensme ikke, så de indspillede den auditive udgave af at sætte sig ned på gulvet med krydsede arme og sige "NEJ! >:(". Men med det her album tror jeg de har fundet en gylden middelvej, og det vil vise sig om de kommer til at kunne stå mod tidens tand og gå over i annalerne som én af de store spillere i psykedelika, side om side med The Flaming Lips. Jeg glæder mig i hvert fald som en søløve til morgenfodring!

Albummet MGMT bliver udgivet i Juni i år

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 

Faste læsere

Blogger news

Follow on Bloglovin

Most Reading